Onze pijlers

Bij Kinderwoud staat de ontwikkeling van ieder kind centraal. Voor een zo goed mogelijke (brein)ontwikkeling richten we ons in de opvang op vier belangrijke pijlers: spelend leren, bewegen, muziek en gezonde voeding. Deze vier pijlers zorgen er samen voor dat de ontwikkeling van kinderen optimaal wordt gestimuleerd.

Lees meer over onze pijlers

De ontwikkeling van het kinderbrein

Internationaal wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de ontwikkeling van het kinderbrein tot het volwassen brein ongeveer 25 jaar duurt. Het kinderbrein legt al heel vroeg belangrijke hersenverbindingen. De leeftijd van 0 tot 6 jaar is daarbij cruciaal, maar liefst 80% van alle hersenverbindingen wordt dan namelijk al gelegd. In de leeftijd van 6 tot 12 jaar verdiept het zich naar talentontwikkeling.

Er zijn periodes waarin het brein gevoelig is voor het gemakkelijk en snel aanleggen van specifieke hersenverbindingen die nodig zijn voor bepaalde vaardigheden. Een voorbeeld hiervan is de taalontwikkeling. Hoe eerder en intensiever je taal aanbiedt, hoe beter de verbindingen in de hersenen tot stand komen. De taalstimulering moet op tijd plaatsvinden, anders komen de verbindingen niet goed tot stand.

Van wetenschap naar praktijk

Die eerste jaren zijn dus ontzettend belangrijk! We vinden het daarom van belang om deze wetenschap toe te passen in ons dagelijks aanbod. Hoe meer we de kinderen op jonge leeftijd aanbieden, hoe beter dat is voor hun breinontwikkeling.

Met de kennis rond breinontwikkeling en het belang van een goede hechting als basis, richten we ons bij het vormgeven van onze opvang op een aantal belangrijke pijlers: spelend leren, bewegen, muziek en gezonde voeding. Bij het samenstellen van de gevarieerde, leeftijdsgerichte activiteiten dienen de diverse ontwikkelingsgebieden als handvat. Daarbij zorgen we voor een basis van vertrouwen en geborgenheid, een uitdagende speel-leeromgeving voor talentontwikkeling, begeleiding van bewust bekwame professionals en een goede samenwerking met de ouders.

Benieuwd naar ons pedagogisch beleid?