Ons pedagogisch beleid

Jouw rol in de ontwikkeling van de kinderen is ontzettend belangrijk: je schrijft mee aan de eerste hoofdstukken van hun eigen verhaal. Enerzijds bied je ze de ruimte en mogelijkheden om te leren en zich te ontwikkelen tot wie ze zijn. Anderzijds neem je ze bij de hand en laat je ze kennismaken met de wereld om ons heen.

Download ons magazine 'Pedagogisch beleid'

De uitgangspunten van ons pedagogisch handelen

Breinontwikkeling

Vanaf de geboorte is het brein de motor achter leervermogen en gedrag. Leervermogen en gedrag zijn op hun beurt enorm belangrijk voor de manier waarop kinderen en volwassenen zich ontwikkelen en bepalend voor de plek die ze zich verwerven in de maatschappij. De ontwikkeling van het kinderbrein tot het volwassen brein duurt ongeveer 25 jaar en wordt bepaald door wat het kind in zijn of haar omgeving aangeboden krijgt. Hoe meer kinderen kunnen ontdekken en worden gestimuleerd, des te meer de hersenen leren en zich ontwikkelen.

Er zijn periodes waarin het brein gevoelig is voor het gemakkelijk en snel aanleggen van specifieke hersenverbindingen die nodig zijn voor bepaalde vaardigheden. Een voorbeeld hiervan is de taalontwikkeling. Hoe eerder en intensiever je taal aanbiedt, hoe beter de verbindingen in de hersenen tot stand komen. De taalstimulering moet op tijd plaatsvinden, anders komen de verbindingen niet goed tot stand. De taalgevoelige periode loopt van o tot ongeveer 7 jaar.

Hechting

Ook hechting speelt een zeer belangrijke rol bij de ontwikkeling van een kind. Een goede hechting is essentieel voor een goede emotionele en sociale ontwikkeling. Jonge kinderen hebben behoefte aan de nabijheid van één of meerdere specifieke personen. De relatie met deze personen biedt veiligheid, geborgenheid en voldoening, en helpt kinderen om een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen.

Onderzoek wijst uit dat kinderen die zich in het eerste jaar van hun leven goed hebben kunnen hechten aan een beperkt aantal personen, sociaal-emotioneel beter functioneren dan kinderen die niet de mogelijkheid hebben gehad zich veilig te hechten. De kinderen met een goede hechting blijken beter te kunnen omgaan met tegenslagen, hebben een beter gevoel van eigenwaarde, zijn sociaal vaardiger, weerbaarder, leergierig en minder angstig.

Van wetenschap naar praktijk

Met de kennis rond breinontwikkeling en het belang van een goede hechting als basis, richten we ons bij het vormgeven van onze opvang op een aantal belangrijke pijlers: spelend leren, bewegen, muziek en gezonde voeding. Daarbij zorgen we voor een basis van vertrouwen en geborgenheid, een uitdagende speel-leeromgeving voor talentontwikkeling, begeleiding van bewust bekwame professionals en een goede samenwerking met de ouders.

Spelend leren en talentontwikkeling

Spelen is erg belangrijk voor de breinontwikkeling van kinderen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze willen leren, ontdekken en zich ontwikkelen. Ze doen niets liever dan lekker spelen en actief spel is voor hen dan ook dé manier om zich te ontwikkelen. Spelen stimuleert de onderlinge interactie, ontdekkingsdrang en prikkelt de zintuigen.

Het is onze rol om kinderen een stimulerende omgeving te bieden met een op hun leeftijd en ontwikkeling gericht activiteitenaanbod. Een omgeving waar ze de ruimte krijgen om zelf te ervaren, te ontdekken en hun eigen unieke talenten te ontwikkelen. Zo bieden we de kinderen een lerende omgeving zonder dat ze dit zelf in de gaten hebben. Ze zijn vooral lekker aan het spelen en hebben plezier, alleen en met hun vriendjes.

Bewegen

Spelend leren komt natuurlijk nog meer tot zijn recht als er ruimte is om te bewegen. Veel bewegen is erg belangrijk voor de ontwikkeling van het brein en dus onmisbaar in de kinderopvang. De combinatie ervaren, ontdekken en bewegen stimuleert de concentratie, het geheugen en de creativiteit. Daarnaast is bewegen gezond en gewoon leuk! Het geeft je een goed gevoel en voorkomt overgewicht. Vooral bij kinderen stimuleert bewegen het zelfvertrouwen, het zelfbeeld en sociaal gedrag.

Muziek

Muziek activeert het complete kinderbrein. Ritme, klank en melodie hebben invloed op een bepaald deel van het brein. Er gebeurt dus van alles, en ook nog eens tegelijk. Emotie, motoriek, gevoel, geheugen, concentratie en het taalcentrum worden (tegelijk) aangesproken. Hoe jonger we beginnen met muziek maken, des te beter worden de verbindingen in het brein en hoe groter het positieve effect is op het kinderbrein; het brein werkt sneller en beter.

Iedereen wordt geboren met gevoel voor muziek. Al voor de geboorte herkent een baby ritme en klanken, de hartslag en de stem van de moeder. De meest gevoelige periode voor de effecten van muziek op het brein ligt tussen de 6 en 8 jaar. Muziek maken activeert alle ontwikkelingsgebieden en vormt daarom een centraal onderdeel in ons activiteitenaanbod.

Voeding

Gezonde en verantwoorde voeding is de brandstof voor de ontwikkeling van het kinderbrein. We zien het als onze taak om kinderen te helpen gezonde eetgewoonten te ontwikkelen, want gezonde voeding is van groot belang voor zowel de fysieke als de mentale ontwikkeling van kinderen.

Elke dag een mooie dag!