De ruimte als derde pedagoog

In een goed ingerichte groepsruimte kunnen kinderen zich optimaal ontplooien. Dat biedt prachtige ontwikkelingskansen en die willen wij voor alle kinderen: elke dag een nieuwe bladzij vol verwondering en groei!  Wij hebben een heldere visie op inrichting. De ruimte fungeert als derde pedagoog, naast de kinderen zelf en de pedagogische professionals.

Ronde vormen Een rond kleed zorgt dat kinderen zich veilig en geborgen voelen en graag op het kleed spelen. Poefjes zorgen voor een flexibele opstelling en dagen uit tot actief zitten, liggen of staan.
Kasten aan de muur Kinderen hebben hierdoor een kleiner aanbod speelgoed, maar spelen meer, langer en geconcentreerder. Het speelgoed wordt regelmatig verwisseld en er is meer ruimte om te spelen.
Materiaalgebruik Witte meubels en rustige kleuren paars en groen op de muur hebben een rustgevend effect. Daarnaast geven nieuwe lampen en planten de ruimtes een warme, huiselijke sfeer.
Staand spelen Speel- en werkbladen op kinderheuphoogte maken dat de kinderen staand kunnen spelen. Zo gebruiken ze hun hele lichaam en bewegen ze meer.

Droomlocaties

Sinds een paar jaar geeft Kinderwoud met het project Droomlocaties meer richting aan onze visie op inrichting. In dit meerjarige project worden Kinderwoud-locaties stap voor stap veranderd in een Droomlocatie. De ruimtes op Droomlocaties zijn zo ingericht dat ze kinderen alle kansen bieden om te ontdekken, te experimenteren, zichzelf te zijn en zich op alle ontwikkelingsgebieden te ontwikkelen.

Blog over onze 'Visie op inrichting'